Tuesday, March 23, 2010

american lobby

semua sudah tahu bahawa amerika bukanlah sebuah negara, kerana amerika adalah sebuah syarikat. ketua mereka bukanlah presiden barrack obama tetapi lembaga pengarah syarikat dan keluarga2 kaya. demokrasi dijadikan amalan bukan kerana untuk memilih pemimpin, tetapi hanya untuk mencapai keamanan yaang sudah dirancang. media,fitnah dan rasuah adalah senjata utama dalam permainan demokrasi. parlimen bukanlah mempunyai kuasa apa pun di amerika, semuanya bergantung kepada pelobi2 yang menentukan sama ada dasar ini atau itu. hasil daripada rancangan rapi 11 september, rakyat amerika majoriti bersetuju untuk menghantar tentera ke iraq dan afghanistan. dengan bantuan televesion, rakyat amerika ditipu lagi kononnya arab adalah bangsa yang kasar dan hanya pandai berperang.

persoalannya di sini, malaysia juga mengamalkan sistem demokrasi, kalau pun terpimpin, siapa yang memimpin. apakah bezanya demokrasi di malaysia dan amerika, atas dasar apakah rakyat malaysia memilih pemimpin ? apakah yang mempengaruhi rakyat dalam membuat pilihan ? bagaimanakah rakyat malaysia memilih pemimpin.

kita semua mempersoalkan sejauh manakah islam mempengaruhi rakyat malaysia untuk memilih islam sebagai pemimpin ? apakah saluran yang digunakan ? sejauh manakah keberkesanan dakwah islam sekarang ?

apakah yang menyebabkan rakyat madinah sangat yakin dengan islam dan Nabi Muhammad RasulAllah. teknik apakah yang digunakan oleh muadz dalam dakwahnya, apakah yang menyebabkan mereka begitu berbesar hati untuk menerima orang luar menjadi pemimpin mereka. apakah yang membuka hati mereka.

No comments:

Post a Comment